BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Nov 1, 2010

Masalah berat badan !

Aku rasa isu ini mmg sering di hadapi oleh wanita khususnya 
amnya bagi ibu-ibu yang baru lepas melahirkan anak 
setuju x?
tapi ada juga ibu-ibu yang baru bersalin dpt badan cantik spt sedia kala 
yang ini juga anak 2 tapi bdn ttp solid walau masa preggy berat naik tidak dapt di tahan http://kasihaleeya.blogspot.com/
aku ingt masa aku di sekolah menengah dulu aku begitu taksub dengan kesolidan badan aku 
dengan berat 52kg tinggi 163cm 
mmg ideal persis model 
ye aku pernah jadi model masa di sekolah-sekolah dulu 
jadi ratu kebaya setelah menjadi juara dalam pertandingan 
korang dpt bygkan ?
bila aku meningkat dewasa berat naik mendadak pada zaman kolej pula 
mana tidak nya makan tidur yang lebih belajar nya skit je 
elaun MARA dpt elaun PAMA pun dpt mmg mewah la kan ! 
tp masih di tahap logika 
menjelang hari bahagia ingin kepelaminan aku berjaya control smula badan berat tidak lebih 60kg 59kg ye pun ..hahaha 
senang cerita b4 kahwin berat aku xlebih 60kg lah 
masih ideal kerna sesuai dengan ketinggian 
time tu aku belum nampak h----------h lagi 
lepas kahwin berat naik tanpa di duga 
al maklumla kan bahagia katanya maka berat naik 2kg menjadi seperti tiada apa 
hinggalah aku di sah kan mengandung selepas 3 bulan bernikah dengan berat ketika itu adalah 64kg 
kata org bila mengandung makan apa sahaja nanti bb itu lah ini lah 
aku mmg sgt mengikut arahan makan tanpa bole di tahan-tahan sehingga lah berat terakhir pada bulan ke 9 adalah 80kg 
16kg lemak berjaya di tambah 
wow kan ! 
bila dah delivar dalam pantang aku mmg tekad utk pantang betul-betul supaya perut kempis peha kecil semula 
berjaya juga lepas pantang berat aku turun 80-74kg 
dalam tempoh cuti 60 hari aku berjaya maintain malah berjaya turunkan hingga ke 70kg bila anak pula demam selama semggu 
tapi bila selepas 60 bercuti aku mula bekerja berat naik bila aku sudah mula untk mkn itu ini setelah 2 bulan berpantang 
yang aku perasan selepas aku minum ais smula perut yang mulanya berjaya juga lah kempis kembali buncit apabila lepas 4 bulan delivary aku sudah menyentuh ais 
ais itu pemusnah sebenarnya ! 
haih pttlah ada org pesan pantang ais setahun kalu nak badan cantik 
alangkah malangnya bila aku sgt x tahan atas godaan ais yang bisa itu 
lepas perut sudah kembong smula spt tidak mahu kempis aku jadi malas nak pk soal berat bdn 
sbb bulan puasa lepas aku sekat mkn pun berat cmtu juga 
aku jadi fade up 
terus gamble dan perasan cantik dgn berat bdn yang ada walau aku sedar lemak-lemak bersepah sana sini 
kalu pakai baju ketat skit sndri akan malu lah 
bila di perantauan cita-cita boleh la krus atau diet 
walau aku mkn sehari sekali pun aku rs aku ttp mcm ini 
badan bila lah kau mahu kurus seperti dulu ?????? 
org kata bila beranak kecik bdn kita automatik akan susut bila x cukup tidur atau sibuk dgn urusan rumah 
aku pun begitu, jaga anak siang malam juga, sibuk dgn urusan rumah tapi x jugak susut !
org kata pula bila dah setahun baru akan rasa berat turun 
anak aku dah setahun ni tapi tidak jugak kurs cmtu jugak lah 
arhhhhhhhh aku jadi mls nak pk maka bersyukur dgn apa yang aku ada 
takut juga bila encik kesayangan akan lari ke perempuan yang kurus spt aku dulu tapi percaya pada cinta bukan pada bentuk badan kan !! 

walau apa pun aku tetap mahu berusaha utk kurus ! 
insyaallah 



3 Kritikan:

intanz said...

:)

samalah serii... i pun mcm u jugak.. besyukur dengan yg ada sekarang.. ehehhehe.. lawa dah tu kan kan kannnn....

smms said...

ish akk lain .. akk krus okeh xperlu krus dah kak oi ..

Unknown said...

i setahun lps deliver baru dpt berat asal..seluar2 lama pon pas setahun baru boleh pakai size 25..kalu tak,mmg tak dapek nyo..i jarang minum ais.time2 teringin jer minum dan mmg tak letak lgsung air dlm peti ais..tp sy rs bdn akak dah ok tu,asal sihat walafiat sudah..hehe..