BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Nov 8, 2010

Malaysia ~ Myanmar - ada pro n kons nya !

Kalau nak cerita tentang pro n kons nya mmg byk 
tapi hari ini aku nak kecikkan skop khusus utk QK 
cuba kita bagi tajuk ini 
"QK semasa di pengasuh Msia dan pengasuh Myanmar"
sesuai x ? eh phm x tajuk tu 
ok ok lah cmni 
aku nak kupas tentang pengasuh sebenarnya 
rata-rata ibu bapa lah yang paling kecut perut bila dah lahir anak nak hantar anak kemana pula semasa kerja 
yang ada ibu dekat-dekat leh hantar anak pada nenek senang hati kan
aku kalau mama aku jaga QK mmg aku akan ke ofice tenang jiwa ja 
 
 
Mengimbau pengalaman masa Qk di hantar ke pengasuh kediaman aku Blok A Precint 11
sama Blok ngan aku floor je beza 
aku pernah cerita di en3 aku sebelum ni Qk pernah aku hantar kat jiran sebelah rumah aku ja tapi 2 bulan ja sbb anty tu dah xlarat katanya 
maka aku hntr Qk di pengasuh Floor lain 
mmg aku tahu kakak tu baru lepas pantang 
tapi sebab dah xde pilihan aku rela 
bulan pertama Qk dan anak dia je 
tup tup hujung bulan dah berderet pula 
masuk bukan kedua dah sampai 5 baby baru lepas pantang dan 2 baby bawah setahun sebaya QK 
aku xsuka ! tapi aku terpaksa 
bila pikir dari aku bayar tinggi tapi bukan QK sorang atau paling busuk 2 orang lah baik aku hantar kan aja di taska 
tapi bila pikir balik taska lagi ramai org dan dgr pula taska tu mcm2 history nya aku rela lagi 
honestly kakak tu mmg tolak ansur 
kalau aku lambat skit dia bole terima tapi bukan selalu pun aku lambat 
bubur Qk aku buat sndri tau 
hari-hari aku hantar berserta dengan makanan-makanan sampingan 
kalau x dan buat bubur mmg aku dah sediakan nestum utk Qk 
xpernah lak dia offer "eh xpe bubur akak msakan"
tapi kalau offer pun lebih baik aku buat sndri terjamin kan 
habis ke tidak aku xtahu sbb hari2 bekas kosong bawa balik 
bekas bubur kosong tapi diapers pula penuh 
kerap juga bila balik diapers QK ada "najis" 
aku selalu baca kalau nak cari pengasuh yang baik time amik baby diapers xpenuh
kadang kala tu baju ada tompok coklat lah cili lah 
balik aku tukar baju smula 
kalau aku siapkan hari-hari 4 keping diapers 2 keping akan di pulangkan semula 
bermakna yang di guna hanya 2 pagi 1 petang mandi 1 
kalau anak aku kencing sampai berat diapers pun mmg xtukar nya kot 
kalau berak tghari petang baru perasan nak cuci agaknya 
pttlah bontot anak aku selalu melecet 
ruam sana sini
pernah sekali rumah tu di syak ada wabak HFM 
mmg aku dah rasa kerna rumah tu x sebersih yang kita mahukan pun 
aku akui
aku mmg xgemar ! selalu mengomel pada hubby tapi kami tiada pilihan 
part tidur xyah citer lah 
Qk tidur berbuai 
1st day hantar aku tanya nak buai x aku bole beli kan 1 lagi 
tapi dia kata xperlu dia nak practice tidur bawah ja 
aku suka atlist Qk leh blaja tanpa buai 
tapi aku rasa x berkesan 
sbb aku dapat rasa Qk mmg xcukup  tidur 
bila balik je dia akan ngamuk kerna ngantuk
 aku selalu tanya orang2 cari pengasuh lain tapi xde rezeki
itu di msia masa Qk umur 4 - 10 bulan 
 
 
 
Tapi skang walau di perantauan 
Qk sepenuhnya di bawah jagaan aku 
bila aku kerja sepenuhnya di bawah jagaan "maid"
aku mmg cari sorang maid khas utk jaga QK dan aku akan dpt sorang  lagi maid esok tuk urusan pembersihan 
aku xmo anak aku di abaikan itu tekad aku 
sekarang hati aku lega bangat 
pagi2 aku buat kan bubur atau sup 
Qk makan 3 x sehari dengan selera 
hari2 aku akan tanya brapa banyak baby makan 
brapa lama n kerap baby tidur 
3 x sehari aku kol rumah tuk tanya perkembangan QK 
aku mahu hati aku lega dan tenang 
itu sebab ramai tegur QK dah makin bam bam 
kakak yang jaga QK juga tegur "dulu baby ringan sekarang sudah berat bila dukung" 
org tua-tua kata jangan tegur 
aku xtegur tapi aku akui sendri dalam hati 
walau aku di uji untuk berjauhan dengan papa
tapi hati aku riang bila menyentuh soal kebajikan anak 
aku mahu anak aku membesar dengan sempurna 
walau kita di negara serba kekurangan tapi mama akan pastikan semuanya lengkap buat kamu wahai Qaireena Krisya 




Gadis dan bunga 
eh mama suka lah lagu tuh !!!


3 Kritikan:

Unknown said...

owh patutla awak makin bambam aunty tgk..

mmuahh kat pipi tembam awak tu

smms said...

alhamdulillah ..
emuah kat aisy ..eh leh wat bf ..hik hik

intanz said...

legaa kan ade org jaga anak... akak pun kalu bole.. nk lah org jaga anak kita sorg2 kan...