BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dec 9, 2011

I Master Asam Pedas

If aku master masak Asam pedas 
uols masakan lain pulak kan 
for me, each person tu musti ada master dalam satu-satu masakan
aku suka asam pedas 
lagipun ada darah orang melaka harus la master kan 
kebetulan my hubs pun suka so harus masak sampai betul2 master! 
dulu pun xpandai juga. cayor je. hehhehe. 
praktise make perfect 
kami kat sini ada bahagian memasing 
if nak makan sup tulang kaww p rumah orang ni 
nak makan laksa penang p rumah orang tu 
nak makan asam pedas di rumah aku
ayam masak kicap kat orang ni pula 
gitu la baru rasa lepas rindu terhadap makanan !
sebut asam pedas ingat kak long aku 
bila btau je nak p rumah dia kat JB nun sesampai je musti dia jamu asam pedas ikan pari. ohhh kaw sungguh . slow2 aku belajar dari dia. 
mak aku punya asam pedas sedap juga letak lada hitam. uhhhh terangkat. 
tapi aku lagi suka yang letak daun kesum pekat2 tu. 
sebabkan aku master so aku share resepi nak x? 
ala kita tukar-tukar la 
aku bagi resepi asam pedas 
uols master masak lemak share la ngan mak 
mak masak lemak masih lemah 
kari boleh la tahap sederhana 
xde la kena kutuk ngan hubs lagi. hehhehe 


ok jom check out resepi 
Asam Pedas 


Bahan-bahan :
ikan 
bawang kecil, bawang putih, cili kering (biar lebih), halia, kunyit hidup, belacan - di kisar 
daun kesum, serai, tomato (belah 4)
air asam jawa 


Cara membuat :
tumis bahan kisar sampai naik bau & sehingga masak 
masukkan air asam, serai - hingga mendidih 
masukkan ikan bersama daun kesum hingga masak 
rasakan dengan garam + gula 
akhir sekali masukkan tomato - kacau sekejap - tutup api 
siap untuk di ngap !!


Makluman : aku suka asam pedan yang pekat. nak dptkan yang pekat tu aku letak cili kering tu banyak dan air asam skit xde la cair je. 


 
jeng jeng jeng 
asam pedas aku warna nya lebih kurang cumni 
pekat merah keuningan gitu 
kredit picca to mr google


sorry la hati masak asam pedas tapi lupa nak snap so cilok kat google je la 



0 Kritikan: