BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Apr 29, 2010

Pengasuh oh pengasuh

Pagi tadi QK cucuk for 6 months dan dijangka tidak demam 
insyaallah 

sejak kebelakangan ni 
ramai ibu2 luahkan perasaan mereka ttg masalh pengasuh or taska
cthnya spt di blog mama aqish dan di sini juga ada tips
jadi aku turut mahu mengulas sedikit ttg maslah pengasuh ni 
faktanya mmg sukar tuk mencari pengasuh yg betol2 leh melegakan hati kita 

dulu lepas aku hbs cuti 60hari 
QK di hntr ke pengasuh betol di sebelah umah aku - sebelah pintu ja
ms preggy lagi aku dah risik2 dan alhamdulillah makcik tu sudi membantu 
secara jujurnya aku yakin dan percaya pd makcik tu 
kerna suma ciri2 pengasuh terbaik da pd dia 
umah dia bersih lantai berkilat 
dia siap psn pd aku tuala mandi nak hari2 tukar 
baju 3 helai kalu kotor skit makcik tukar ya 
soal kebersihan di akui tip top 
soal penjagaan juga alhamdulillah aku sgt puas hati 
bila aku amik ptg anak aku kelihatan kems dan sejuk mata memadang 
lega !
tapi malangnya bila QK di umur 4 bulan da 1 tahap dia agak meragam 
jadi makcik mula menunjukan tanda2 xlarat nak layan karenah QK kerna di samping mengasuh dia perlu siapkan makan tuk husband dia yg akan balik lunch .. (dia mengasuh dorang baby, sorang setahun lebih, dah dua org likungan 3-5 thn)
agaknya sampai 1 tahap dia pun dah mula x larat 
setiap hari kol aku suh balik kerna QK nangis2 
jauh di sdut hati kdg2 mrah juga tapi yg pasti aku agk kecewa kerna aku suka dgn asuhan makcik tu tapi makcik tu dah x mampu nak bantu aku jaga QK 
dgn short notice aku cari pengasuh lain 
di blok yg sama
ms tu aku lebih kepada bersikap "lelap mata" dlm keadaan terpaksa
mmg rumah tidak sebersih pengasuh dulu
dia punya baby muda 2 bulan dari QK 
punya 2 anak dah sekolah 
tapi kredit sbb muda ..bila muda tenaga pun lebih dan tahan lama la kan
dlm keadaan terdesak aku setuju je tapi dlm ms yg sama aku sntiasa pntau pe2 perubahan pd QK 
wpun naluri selalu berdetik x sedap hati tapi aku sntiasa positifkan diri 
hanya berdoa n tawakal 
kita mmg nak yg terbaik tuk anak kita tapi kdg2 tu keadaan xmengizinkan 
setakat ni peneriamaan baik tapi di sebaliknya aku kurang pasti 
aku sll bertanya juga pd QK dan mengharap supaya dpt jawapan dari pertanyaan ku 
tapi hanya bubling sebgai jawapan 

aku punya option tuk hntr QK di taska ofis aku ni 
tapi aku ++ tidak yakin tuk hntr baby di taska dgn bil baby yg ramai 
mungkin penjagaan akan jadi tidak rapi kan 
mungkin bila QK sudah pandai berjalan setahun ke atas aku akn amik juga option ini 


hrp sumanya selamat 
pd ibu, mak, mama, umi sekalian kena kuat dlm harungi onak duri seorang yg bergelar ibu 
mmg perit di luar tapi pastinya madu di dalam bukan ...




2 Kritikan:

MamaIcha said...

tenanglah hati...jue pun macam nie masa mula2 hantar marissa kat pengasuh...kita kena kuat & pasrah...minta2 semuanya ok kan :)

smms said...

tu la smuga sumanya ok kan ..