BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jan 26, 2010

Puding Telor/Puding Caramel

Pengumuman ..
aku dah success wat Puding Caramel itu org bndar panggil tapi org2 lama panggil Puding Telor..
bila aku ckp ngan mak men nak wat puding caramel dia cum xphm la ..huhuhu
aku blaja ni pun dari mak men .. Finally las saturday aku berjaya wat itu pun setelah menggeledah hadiah2 khwin xsangka lak da org bagi steamer selamt duit ahkak xyah beli dah ..tapi cum xingt sape yg bagi ..anyway tenkui jela ..jom ngok hasilnya ..


sgt nyummy okeh kerna ni mmg feberet aku..kalu bln pose rs cum hari2 kena mkn ni kalux xlengkap hiudp rsnya ..

oke dgn berbesar hati aku lampirkan resepi n cara2 membuat nya kat sni ..

Bahan-bahan :
Gula pasir - untuk sos nya
Telor - 10 biji
Susu Krimer - 1 Tin

Cara membuatnya :
Step 1 - Masukkan gula dlm kuali yg pns dlm 6 sudu - kecilkan api - tunggu senhingga kekuningan masuk kan setengah cawan air .. (kalu nak lagi manis kurangkan air) - kemudian tunggu sehingga suma gula itu cair.

Step 2 - Pecahkan telor - pukul sehingga sebati - masukkan susu krimer - kacau - masukan 1 1/2 tin air - kacau sehingga sebati

Step 3 - letakkan sos 2sudu (gula pasir yang telah cair itu dlm mangkuk yang hndk di kukus) - kemudian letakkan puding yang telah siap di bancuh itu dlm mangkuk tanpa di gaul - kukus dlm 20 minit

Step 4 - kalu nak sejuk masuk peti ais tapi mn pns2 pun sdap gak tau .. x caya cuba la ..pasti terangkat !!

amacam sng kan ? bahan2nya pun xbyk sentiasa da dlm peti ais kita .. so kalu tibe2 da org nak dtg xtau nak wat dessert pe torai la ini ..


Selamat mencobak !!

Kreadit to my MIL yg ajo den wat puding ni .. TENKUI


0 Kritikan: