BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jan 21, 2010

Penggunaan Buai Untuk Bayi - bole ke x ??????

Info di petik dari ruang KESIHATAN KOSMO

Tahukah anda perbuatan menidurkan bayi di dalam buaian mendedahkan anak kecil itu kepada risiko kecederaan terutama di bahagian kepala jika si bayi terjatuh? Menidurkan bayi dalam buaian sememangnya tidak digalakkan.
Jangan terkejut jika diberitahu bahawa peratusan bayi yang dimasukkan ke wad akibat jatuh berpunca daripada buaian serta penggunaan alat bantuan berjalan (walker) adalah tinggi. Malahan, bukan sekadar risiko jatuh atau terhantuk ke dinding, gegaran terhadap otak bayi turut boleh berlaku sekiranya henjutan buaian terlalu kuat sindrom gegaran bayi yang lazimnya berlaku pada bayi yang digoncang kuat turut ditemui pada bayi yang ditidurkan di dalam buaian.

Hayunan dan henjutan buaian sudah cukup untuk mendedahkan bayi kepada kecederaan otak, termasuklah terhantuk pada dinding atau terhempas ke lantai, meskipun tiada kecederaan fizikal atau mental yang boleh berlaku pada masa hadapan akibat terjatuh daripada buaian, namun ia menjadi parah jika berlaku pendarahan dalam otak.

Andaian yang mengatakan bayi tidur lebih lama di dalam buaian harus dikikis oleh ibu-ibu. Jangan kerana tidak mahu diganggu ketika membuat kerja rumah, ibu-ibu mengambil langkah mudah dengan menidurkan bayi di dalam buaian.

Tali pengikat, spring serta kain penyokong buai amat berbahaya. Andai salah satu tidak berfungsi, kebarangkalian bayi anda terjatuh atau dihempap spring atau besi sangat tinggi.


Anak2 uols pakai buai ? so cmne pendapat uols now ?
aku ? hummmmm masa pntg till 2 mggu lps pntang mmg x berbuai n aku mmg dah set dari awl no buai ..tapi bila tiba 1 hari QK meragam n susah tidor so terpksa amalkan buai + nak hntr umah pengasuh bila topok2 x jadi kije lak org tu nnti kan ... so terpksa dlm rela ..

Tapi tadi p spital jumpa pakar kanak2 4 fll up QK dia mmg xgalakkan berbuai statement dia sama ngan statement kat ats tuh ..Dr said : org dulu2 buai hanyun org skang guna henjut bila ank nangis kuat lagi kuat la kita henjut itu yang akn wat gegaran otak n terjadi pendarahan otak ..korang pun cmtu kan ?????? huhuhu kita serupa ..mmg diakui kdg2 kita seakan terpksa wat cmtu tmbh lagi bagi ibu2 yang nak wat kije itu ini n bila time ibu n bapa yg dah terlentok2 ngantuk tapi anak xmo tidor ..huhhhhhhhh.. doc ckp juga ada baby yang bole survice selamat la but bila da kes baby yg xleh survice tu yang wujud kes2 mati kerna buai !!!!! oh god tidakssssss jauhi itu tuk ank ku ..

My opinion : doc akan advice thru experience mmg betol tapi kadg2 explenation doc itu sampai jadi menakutkan kita sedangkan senanya dia hanya nak suh kita lebih berjaga2 ... faktanya mmg da kes begitu terjadi tapi mungkin %nya kurang buktinya cuba ngok keadaan sekeliling betapa ramainya bayi2 ni tidor berbuai tapi so far perkara buruk itu jarang berlaku ..

Jadi aku amik inisiatif tuk lebih berjaga2 dgn hanya hanyunan yg perlahan n kurangkan berbuai .. kalu kat rumah mmg la bole kita x galkkan buai n mmg aku praktikan begitu selamni pun ..kalu bole dia tidor sndri kat bwh lagi bagus dari berbuai ..so itu yg aku amalkan cuma bila time meragam nak tido baru campak dlm buai .. selebihnya aku bertawakal sj pd ALLAH .. minta dijauhkan segala kecelakaan itu ..





4 Kritikan:

Unknown said...

tp kan org tua kita selalu sgt ckp 'budak tido kt bawah tak puas nnt lambat besar' tp akak aku ng k.ipar aku memang tak tido kan deeja and emill dlm buai. tido kt tilam je.

smms said...

tu la da pro n kons nya tapi sebaiknya jgn kalu bole ..t ank ko jgn ajar k ..aku dah keterpaksaan n dah keterlanjuran ..huhuhu

Unknown said...

Aku pulak ng nuar dah plan nak berbuai tp luar pengetahuan akak2 aku lah hihihi.. tp aku ckp kt nuar kalu guna buai boleh tp jgn henjut laju sampai berbunyi dawai buai tu hahaha. Slow and Steady je buai kan. Asal bebey tido nyenyak.

smms said...

aah betol .. aku pun wat cmtu ja buai tapi dlm mode slow n steady ..selebihnya tawakal ja ..cmne dah ada isi ?