BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dec 14, 2010

Percubaan Pertama - Nasi Ayam & Kek Batik

Sejak 2 3 4 menjak ni 
hujung minggu aku di penuhi dengan aktiviti masak memasak je 
seronok juga bila baru2 nak tester testing ni
tapi yang x best nya bila aku masak aku jugak lah sorang yang makan 
uih buhsan doh 
kalau aku buat kek ke kuih ke 
mmg aku sorang je la pulun 
xpun yang boleh QK mkn aku suap jugak 
kalu aku msk jenis makanan berat baru la depa mkn 


 last week aku masak nasi ayam 
ye mmg aku xpernah masak nasi ayam pun sebelum ni
 mana x nya zaman belajar mmg x masak lah 
ke dapur pun tlng je mama mask than tlng mkn 
zaman bujang bekerja order je kat kedai 
mmg bole kira dengan jari lah brapa kali aku goreng telur 
masak magie ye selalu ..huhu 
zaman bercinta lagai syiok 
nak mkn apa sj just hello boifren "jom p mkn itu nak" xpun ayat manja skit "i teringin nak mkn ini lah" 
cepat je boifren(a.k.a hubby) dtg pick up 
zaman kahwin 
uwuauwuua baru la nak merangkak try masak itu ini 
yang simple dimple bole la aku hentam keromo
yang remeh skit mula la hello kak long aku apa bahan tumis cmne cmni 
ha baru terhegeh2 google resepi je kije nya
tapi bila kita dah mula masak n suami pula yang mkn air tangan istri sendri 
kita jadi senang kan 
gumbira berbunga-bunga lain mcm je rasanya 
tambah lagi bila dah beberapa bulan lepas khwin orang ramai lak tegur "eh yop dah gemuk musti bini pandai masak ni"
xkembang kempis hidung kau dengar .. ngeeeee
mula2 mmg xpandai tapi aku ni suka belajar pastu minta hubby komen 
hubby kata aku ni suka masin so lauk2 kebanyakkan nya masin 
so aku reduce kan masin 
lama2 jadi sedap di tekak dia 
walau sebenarnya xsedap tapi dah hari2 duk mkn istri masak lidah pun jadi serasi la kan .. xgituw ?
walau dah khwin masak hari2 pun tapi cuma lauk pauk biasa je 
xpernah pula aku terasa nak buat kuih special skit 
paling tidak pun cucur puding itu je lah 
sbb hubby i bukan makan kuih kek ni bagai 
tapi bila dah duk jauh ni 
mmg keinginan nak cuba tu aotumatik datang 
nak cuba itu ini 
sbb kat sini mmg xde istilah order 
so baru 3 bulan aku sudah cuba banyak resipi juga 
dan hasilnya happy !!
oh tajuk lain tapi isi kelaut cina selatan dah 
jom nengok nasi ayam aku 


perap ayam 
 
siap di goreng 
 
nasi ayam 

timun tomato 

aku + kan begerdil 

tekak org kampung suka pedas 
jadi sambal kicap aku adalah cili api 

 
sup 

dah siap tuk di lantak 
yeay 
resipi dari dia 
tq azzah 
xsangka menjadi 




ok next 
kek batik/kek biskut merie

bahan-bahan 

pecah-pecah kan biskut 

gaul suma bahan2 siram je atas biskut 

dah siap
sejukkan hingga beku
nyummyyyyyy

tapi kan kengkawan
nak minta tlng sape yang pandai buat biksut merie ni
aku nya xkeras yuuuuuuu
jadi cum aiskrim coklat berbiskut lak
apa sbb nya xkeras ek .. musti ada xkena .. tapi aku xtahu aku ikut sebiji resepi je
yang tahu plz advice ya
tq

itu saje weekend ni nak buat puding n agar2 lak tuk QK




4 Kritikan:

The Fabulous Mommy to myDouble A! said...

daling,

setau i, all those liquid have to stir atas slow api smp dia pekat. than baru masukkan biskut meri than dah sebati baru perap dalam loyang. tekan3 supaya jd padat :)

smms said...

aah i buat double boil .. tapi mebi x sampai pekat kot .. tu sbb x keras kan ..

MY HEART said...

Bagus gak kan bila dah posting ni.. semua resepi dah tahu.. dari tak pandai masak sekarang awak dah pandai dah..

syabas seri... ^_^

smms said...

xpandai lagi kak baru nak cuba-cuba ..huhu