BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dec 2, 2010

Kesedaran diri ..

*Update dalam mengantuk*


Diakui duduk di perantauan banyak pro n kons nya 
(aku tahu aku dah ckp byk kali tentang ini)
tapi itu hakikat yang perlu di terima 
bukan semua nya buruk 
dah tidak ada yang terlalu sempurna 
event di negara sendri pun begitu kan 
kalu posting di europe hidup penuh mewah dah hebat 
itu tafsiran aku (jgn marah aku kalu tidak benar tapi marah pada tafsiran aku)
kalu posting di ASEAN macam aku ni juga ada baik dan buruk nya 
hari ni aku tersentuh dengan kesedaran diri 
ni negara mundur begini sedikit sebanyak mengajar aku lebih tentang erti kesyukuran 
bila lihat mereka makan nasi + sayuran sahaja 
sedangkan kita dengan ayam ikan udang sebagainya 
menjadikan aku lebih bersyukur dengan rezeki dariNYA 
walau aku di negara orang tapi aku masih dapat mkn yang enak-enak 
malah lebih hebat dari di negara sendiri kerana di sini murah 
bagi kita murah tapi tetap mahal bagi mereka 
bila lihat mereka dengan masih lagi berkain sarung dah ber"tanaka" (mcm bedak sejuk) penuh di muka sebagai pakaian rutin dan tradisional 
aku menjadi lebih bersyukur kerana zaman kita di msia sudah berubah 
cuba kenang semula bagaimana zaman era 60-70an kita di msia begitulah di sini 
aku bersyukur kerana pakaian aku masih elok dan baik 
sedangkan mereka dapat sehelai baju baru berharga 500kyat (= rm1.50) pun sudah tersenyum sampai ke telinga 
bila nengok mereka berasak-asak di dalam bus yang maha sempit sambil bergayut-gayut 
sedangkan kita dapat naik teksi dengan selesa 
buat aku terus mengucap syukur kerap kali kerana keselesaan yang aku perolehi 
bagi mereka tambang teksi adalah mahal ! 
sedangkan harga mahal mereka di sini adalah jauh lebih murah berbanding m'sia 
paling aku tersentuh bila lihat tempat mereka menginap 
mereka seperti redho dengan apa yang mereka sedia ada 
sedangkan rumah-rumah mereka di tepi-tepi jalan dan sangat kecil tanpa kemudahan air dan "elektrikcity" sedangkan kita dapat menginap dengan selesa di rumah besar beraircond 
itula kehidupan di MYANMAR ni 
yang kaya terlalu kaya 
sampaikan mampu beli tanah berharga 400 juta dolar (sila convert ke rm *3.. gile byk okeh) 
yang miskin terlalu miskin dan tidak di bantu 
mereka masih tidak bebas dah tiada suara-suara yang mmpu membantu mereka
kita di MALASYIA 
bebas dan demokrasi 
sedangkan aku dari msia ini walau berada di negara susah tapi aku bersyukur kerana dengan kemewahan dan keselesaan yang aku kecapi di sini malah lebih dari di msia 
cuma aku harus berkorban kasih untuk kecapi semua ini 
sedangkan berkorban kasih itu lebih derita dari semua ini 
tapi aku harus sedar dan bersyukur kerana ini semua rezeki dari Allah 
kerana tidak semua yang kita kehendaki akan dapat dalam satu masa serentak
dan kini aku lebih bersyukur 
setiap kali sebelum dah sesudah tidur aku selalu ucap Alhamdulillah 
tanda syukur dan terima kasih padaNYA 




Alhamdulillah 

1 Kritikan:

nqr said...

sayang..ni org posting europe nak kabo... tak best mana pon posting sini!!!uwaaaaa....