BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dec 16, 2010

Al-kesah Myanmar

Aku dah 3 bulan di sini 
masih banyak perlu ambil tahu dan banyak lagi yang x tahu ni 
dan sedang cuba untuk ambil tahu semuanya 
terutamanya soal-soal sejarah 
bila kita dah tahu sejarah negara orang ni rasa seronok pula 
dan mula la sedar dengan kehebatan negara sendri 
Ye Malaysia tetap terbaik 
uolss di Malaysia tu bersyukurlah 
aku baru dapat info 
Cambodia adalah persis 30 tahun dahulu di Malaysia 
Myanmar pula lebih dari itu mungkin 40-50 tahun dahulu di Malaysia 
meaning pada zaman 50 - 60 an di Malaysia lah 
walau aku x sempat nak rasai era 70 an di Malaysia 
tapi di sini aku seakan dapat membayangkan 


1. Tradisi pakaian. Masih berkain pelekat. aku rasa era 50-60an tu di malaysia ramai orang masih suk berkain pelekat/batik kan .. begitula keadaan di sini. 

2. Pengangkutan yang lemah. bila nampak cara pengangkutan awam kat sini adoi kecut perut .. naik bus duk bergayut .. kalu tersalah pijak jatuh x ke parah .. pernah 1 inciden bus kecil yang orang bergayut reramai tu tebalik ada yang mati juga tau .. kereta juga lama/buruk.. kereta baru pun dari orang betul2 kaya n kerete Embassy je la .. aku rasa pada era 50 an di malaysia pun cmtu kan, nengok dalam cerita P.Ramlee beca jadi pengangkutan utama ..sini juga beca adalah punca rezeki .. motorsikal tidak dibenarkan ..

3. Bank tiada fungsi. Bank mmg ada tapi seolah tiada fungsi ..sama la seperti Maybank yang ada disini xde funtion nya kerna hanya bole check statement akaun kita tanpa boleh print atau sebagainya .. jadi apakah kegunaan nya ? bank tempatan pun foreigner xleh guna .. no loan.. semua urusan pembelian kereta atau rumah hanyalah cash ! baik foreigner atau local .. jadi kami simpan duit bawah bantal je .. huhu 

4. Cara hidup. orang dulu-dulu kan suka jalan kaki, air amik dalam perigi, anak-anak kecil bermain kat luar, tepi longkang je, bawa bekal p pejabat, pakai bedak sejuk tepek muka itu biasa, cmtu la keadaaan di sini yang aku nampak .. semua sama mmg tiada beza.. zaman yang mak ayah aku rasa dulu aku pula dapat merasai sekarang .. 

5. tapi yang bezanya .. zaman dulu siaran tv hitam putih kan ..sni berkaler gak ek ..ada juga international school .. shopping complex pun ada cum tesco di malaysia ..zaman dulu-dulu kita xde kot .. or erti kata lain ada tpai xmembangun .. begitula di sini bangunan lama masih byk .. rakyat nak kan perubahan tapi pemerintahan masih di takuk lama tidak mahu kan pembaharuan .. masih lagi menggunakan sistem askar .. 



Walau negara masih mundur tapi kehidupan depa sangat tenang 
aku juga dapat rasai nya 
jadi semua ini mengajar aku supaya lebih bersyukur dengan apa yang ada 
melihat kesusahan dorang buat aku lebih berterima kasih 
lebih dewasa hadapi dunia ini 


p/s :aku rasa penulisan aku hari ini agak hancus lah .. blur ! 




0 Kritikan: