BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jul 7, 2010

Aku xtahu apakah perasaan ku kini

Malam tadi QK meragam 
tido xlena dan selalu merengek 
nak kata demam dah xda 
nak kata sakit perut minyak yuyi dah sapu 
nak kata panas xmungkin sbb kami xpnas pun 
nak kata xselesa drypers dah tukar 
huh 
mmg menguji kesabaran 
kul 9 dia dah tido 
kami masuk bilik jam 10
dari jam 10 tu la setiap jam dia akan merengek 
dan xmungkin setiap jam dia merengek kerna lapar mahu susu 
 kalu di sumbat susu pun mmg dia xmo 
setiap jam aku sabar tuk bangun tidokan QK smula 
2 jam pertama ok lagi masih bole bertahan tapi 2 3 jam seterusnya aku mula sakit kepala dan mula rasa pelbagai rasa 
kenapa anak mama ni ?
kenapa anak mama tidur xlena ? sama x mcm anak2 org lain ?
dari jam 10 hingga 2 aku akn bgn setiap jam atau setengah jam sekali 
time tu rasa marah sedih suma timbul 
tapi di sebabkan sayang pada anak aku cuba menahan pelbagai rasa itu 
hingga la jam 2 aku terasa sabar di uji dan terjerit kuat hinggakan Mr hubby tersedar 
lagipun hubby mmg plan nak bgn jam 230am utk world cup game
hubby bgn tidurkan QK smula dan bawa QK tidur di luar sambil berwolrd cup 
supaya aku dpt tidur lena sementara itu 
tapi malangnya walau QK tidur di luar aku sudah mula xbole tidur 
terkebil2 mcm org bodoh 
hingga world cup habis 
jam 430am aku sambung smula tuk jaga QK yang masih lagi xdapat tidur lena 
hinggalah sampai 1 tahap aku biarkan saja dia merengek2 sendri sampaikan dia tertidur kerna aku dah x tahan ngantuk n kepala dah mula sakit 
 
 
apa yang aku musykilkan adalah mmg adake baby baby lain di luar sana yang serupa QK 
QK mmg lepas pantang sampai sekarang ada masalah tidur yang x berkualiti 
seolah2 tidur nya terganggu 
aku akui sejak berpantang aku jarang sekali dapat tidur yang betul2 berkualiti 
bukan mengeluh tapi aku berpikir ?
kami pernah juga minta air penawar tapi masih belum berjaya 
bila aku tanya pada kawan2 yang anak nya lebih kurang QK tidur xde masalah aku jadi makin berpikir dan kekadang hingga aku rasa sedih 
sedih sebab kesian anak aku xdapat tidur dengan nikmat mcmana nak membesar dengan sht 
 adakah perkara ini normal ? apa yang perlu aku lakukan ?
sampaikan 1 tahap aku xsabar nak tunggu QK besar dan boleh phm apa yang aku ckp supaya dia mendengar cakap 


huh aku xtahu apa yang aku rasa !! serius
 
 

7 Kritikan:

intanz said...

Sabo ye.. sabo.. akak pun cam ko gak.. lembut2 syg2 jugak.. tp bile da tiap kali meragam nak ape kite pun tak tau, mmg naik tinggi jugak sore.. nk pukul budak kecik lagi... ade la die nk pandai sumting tu.. biasala budak.. ade masa die buat hal.. dan kalu die da besar pun cik puan sri, makin ko heppp.. makin die buat... so ibu, bersabarlah... sbb akak pun garang gak ngn anak.. :p

Zahra Al-Rasyah said...

babe, ni yang aku jumpa dari research di intenet. harap dapat membantu...
Tangisan bayi merupakan salah satu reaksi yang banyak mengandung arti, kadang-kadang tanda lapar atau haus, kadang-kadang juga sebagai tanda rasa sakit, bahkan tanda butuh kasih sayang akan tetapi dari sekian banyak tangisan bayi dalam masa setahun sangat berpotensi dalam pendidikan spiritual bayi.
Ada riwayat dari Nabi Muhammad saw tentang hakikat ini. Rasul bersabda: Jangan kamu pukul anakmu karena tangisannya,karena tangisan bayi pada 4 bulan pertama adalah berarti kesaksian dia terhadap “Ke-Mahaesaan Tuhan” dan pada 4 bulan kedua adalah bermakna shalawat terhadap Rasulullah saww dan pada 4 bulan ketiga adalah bermakna mendoakan kedua orang tuanya.

Empat bulan pertama: Tangisan anak adalah tangisan tauhid; walaupun karena haus, sakit dan sebaginya, oleh karena itu panik, marah terhadap anak dan menenangkannya dengan cara yang tidak wajar pada hakikatnya adalah mencegah perjalanan alami anak dalam menguatkan fondasi agama dan keimanan pada keesaan Tuhan.
Selain diatas seseorang dengan menangis bisa merasakan kelegahan di hatinya dan prasarana yang tepat untuk menerima kebenaran dengan demikian pada saat-saat seperti ini orang tua bisa menggunakan kesempatan dengan sebaik-baiknya.
Jika anak menangis, khususnya pada masa empat bulan pertama : bacakanlah surat tauhid (Al Ikhlas) untuk menguatkan keimanan anak terhadap keesaan Tuhan dan menghilangkan kemusyrikan juga menguatkan jiwa anak untuk menerima sifat-sifat ilahi.

Empat bulan kedua: Bersaksi terhadap kenabian Nabi Muhammad saw juga terhadap kepemimpinan Ahlul bait a.s oleh karena itu tangisan anak di sini bisa menguatkan dasar dan fondasi ini apalagi jika anak menangis kita lantunkan shalawat atau zikir-zikir lain yang juga sebagai penguat dasar ini. insya allah.

Empat bulan ketiga: Tentang doa untuk kedua orang tua dan hal-hal yang berhubungan dengannya, karena kedua orang tua adalah orang yang pertama dan paling dekat dengan anak, yang menyiapkan potensi kehidupan sosial anak sehingga orang tua selalu mendapat perhatian tersendiri dari Allah.

Zahra Al-Rasyah said...
This comment has been removed by the author.
smms said...

kak intan : mmg saya sedang bersabar kini .. hrp sy akan terus kuat ..

iema : tenkui very much ..sgt membantu ..

N.Q.R said...

anak anak aku pon mcm tuh jugak.. aku dok ngeluh n dengki giler kalau ada anak org minum susu kul 10mlm n tidooooooo je esok pg br bgn..dengki giler okeh...tapi aku salu ckp pd diri sendiri..anak org lain baka lain.hehehe..ni dh baka sendiri..mesti ekot pangai mak pak ni.. ape ape pun..ko tahan je la.. nnt 2--3 bln lg ok la tu.. bebudak satu masa nnt dia akan tido lena punye..
p/s:qaiyyum dulu 3kali satu mlm bgn..hangen jugak..tp lama2 dh biasa

Unknown said...

qis same je dgn haiqal.. dr lahir sampailah skrg dah 1 tahun 1/2 still merengek2 n tdo xlena.. ape yg mama QK rase same dgn ape yg zai rase.. yelah dgn kite mengantuknye, dah cuba pelbagai2 agar dia lena pon same juge.. akhirnye kite yg tensen smpi mjerit geram.. Zais ndri pon x tahu ape puncanye mslh baby2 yg mcm kite nih... mungkin kah ade gangguan.. tp dah letak yassin dah ae pendinding dlm bilik.. ape2 pon kite mama2 nih kena kuatkan smgt n kawal kemarahan.. huhuuu ckp org sndri pon ntahhh..

smms said...

qist * mamamiera : anak2 uols pun sama ? humm bukan kita mengeluh tapi risau pun ada kan .. n kdg2 tu rs x tahan ja ..tapi makin lama kita makin phm n dah kebal agaknya ..hrp makin dia mbesar makin ok ..

mamamiera : sama2 la kita bersabar ya ..