BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

May 16, 2012

Pembawakan ketika Mengandung

Ada orang mengandung alahan sangat kronik 
sah je mengandung mutah-muntah, pening kepala 
jadi lemah berbulan-bulan lamanya 
ada yang sampai bulan ke enam 
semua kerja xmenjadi bila badan xsihat kan. 
xbole bau air didihan nasi lah 
xbole bau ketiak laki sendri. tapi kalu dah mg bacin mmg xmengandung pun xmo bau kan. hik 
ada yang xboleh memasak pun untuk keluarga 
so nak xnak pasangan haruslah memahami dah bertolak ansur. ini la masanya untuk bantu istri. 
tapi syukur aku tidak dalam kategori ini. 
Alhamdulillah 


Ada pula yang mengalami kelemahan pada rahim 
bleeding dan licking 
penuhi hari-hari di hospital je 
bila dengar kawan-kawan begitu 
sentap juga hati. 
Tapi aku bersyukur aku di lindungi dari perkara itu. 
 



Ada yang mengandung menunjukkan perubahan hormon yang ketara pula  
keluar jerawat batu besar-besar kat muka 
ada bahagian pada tubuh badan jadi hitam cth pada ketiak dan leher. 
Alhamdullilah aku terlindung dari simptom ini 



Ada pula kes yang kerap sakit pinggang 
ada pula yang sakit pada ari-ari 
mungkin sakit pinggang sebab terkena urine infection atau keadaan bayi yang xtepat 
sakit ari-ari pula mungkin kerana baby semakin expand dan pressure baby itu membuat kan ibu sakit 
Ya, Aku dalam kategori ini !!
since kandungan 4 bulan lebih aku mula sakit pada ari-ari 
sakit pinggang xde sangat 
seminggu rasa seminggu ok 
aku tanya doc mmg itu la puncanya 
baby membesar dan pressure baby tu menolak 1 tulang lembut di celah kangkang atau dekat pada kemaluan
and its will happen until towards the end.  
cuma ikut pada posisi baby juga la. 
apa yang aku alami 
last month agak tidak selesa dengan masalah ni. 
tis month agak ok. bole la berjalan walau terasa jalan cum perut dah 9 bulan atau cum org tua. 
uhhhh. 
tu pun xbyk bergerak cuma turun naik tangga. 
bidan kata byk turun naik tangga peranakan akan jatuh. 
aku rasa ada benarnya juga. 
sebab rasa cum nak terkeluar je pundi kencing tu bila berjalan. 
doc advice beli pregnant belt 
tuk letak bawah perut bagi menampung berat baby. 
tapi setakat ni aku rasa okeh. cuma sesekali per day rasa tapi bole di kawal lagi
especially time malam bila nak tukar posisi tidur 
nak kurangkan rasa sakit tu tidur statik ja dan letakkan bantal pada bawah kaki bagi tinggi supaya lebih selesa. 
QK dulu lahir 3.3kg 
dan biasa nya anak kedua lebih besar dari yang pertama.  
harao-harap ia tidak berlarutan yang mama sendri tak bole tanggung. 
cmne nak pulun jalan shoping raya + barang baby cuti nanti. 
semoga mama sihat hendaknya. 
Amin






 

5 Kritikan:

bee2312 said...

pernah jugak dengar orang pakai belt tu masa mengandung....

smms said...

if skt sgt bole le pakai.

Unknown said...

Semoga dipermudahkan segalanye Sri.....

smms said...

u too leen.

fazliana said...

Tq atas info.. ;)