BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jul 20, 2011

Sakit

Syukur ke hadrat Ilahi
hari ini aku baik2 aja 
uols macamana ? 
smuga kesihatan uols baik2 juga 
betul kan bila kita sakit dosa-dosa kecil akan terhapus 
jadi anggap je la sakit tu penghapus dosa 
ringan skit badan dari dosa-dosa kecil
Alhamdulillah 
setakat ini aku masih dikurniakan kesihatan yang baik 
walau aku dihidapi Athma 
tapi masih di tahap under control 
last attack masa hubby balik jun hari tu 
time kronik "in-haler" mmg dah xde funtionnya 
kena p amik "neumulizer" baru bole bernafas kembali 
kalu aku diserang Athma tidur malam tu mmg berlagu-lagu
sape tidur sebelah mmg lena lah sebab ada lagu yang mengulit. uhuhu 
tapi aku yang tanggung seksa nya sukar nak bernafas
bila dah sihat 
mula la xingat dunia 
makan xpantang 
benda2 sejuk main belasah je 
Athma mmg sensitif dgn makanan sejuk
aku mmg hantu aiskrim tapi itula punca paling cpt nak kena 
fruits also nak kena berjaga-jaga
contoh tembikai, manggis, duku, buah yang sejuk2 mmg alahan
sesekali bole tapi xboleh over dos 
if over siap sedia aja lah 
so jika nak maintain sihat bila makan beringat. itu je konsep yang aku pegang 
cuaca juga main peranan 
xbole sejuk sangat 
tapi bole lagi tidur dalam aircond.eheee 
time summer minta maaf lah aku nak tidur dalam kepanasan pandang je aircond tu buat perhiasan 
on juga tapi min. lah 
dah tahu sakit pandai2 la adjust untuk diri sendri 

*** 
Aku ni penghidap resdung/sinus
start tahu pun xsilap 2004/2005 
kerap sgt selsema 
so p klinik doc btau aku ni ada resdung 
pastu siap suh buat pembedahan kata dalam hidung dah mula berlubang 
fine aku percaya tapi dulu2 resdung masih di pandang enteng kan so buat dono je 
azab nya 
sampai sekarang la aku akan kerap selsema 
boleh dikatakan seminggu sekali musti attacked 
paling worse seminggu tu sampai 2 3 kali 
nasib baik skit 2 minggu sekali 
itu mmg paling bersyukur la 2 minggu hidung kering je 
bila selsema tu sekali dengan pakage bersin 
hatcemmmmmmm hatcemmmmm tanpa henti 
including dgn hidung gatal 
rasa ulat gerak2 je kat hidung tu 
kalau dah kronik gitu mkn ubt 2 x sehari pun belum tentu akan ok 
sebelum tidur telan ubat bgn pagi esok nasib baik kering la if not sambung la azab nya
so kalu kat office mmg bos dah marked yang aku ni mmg jenis hidung berair sokmo 
pernah 1 day kena tegur ngan bos " u ni asyik demam je" - "saya  xdemam dato' selsema je" 
xnak mengalah tu 
yela bdn aku sihat cuma hidung je berair duk meleleh-leleh 
tapi nasib aku baik sebab walau resdung/sinus tapi aku masih bole lagi enjoy seafood 
ada kwn aku tu hidung duk berbunyi sokmo 
seafood mmg blacklist 
kesian 
tapi aku alhamdulillah mkn seafood xdela rasa hidung tu nak tercabut bagai 
cuma kalu sejuk sangat mmg mudah kena 
dan aku ni alahan pada habuk dan bulu-buluan 
uish kalu berhabuk skit pun seminit je dah bersin 24jam 
itu sebab rumah saya sentiasa kemas dan bersih.cewah !

***
Selain dari sinus dan Athma 
xada apa yang berisiko lagi 
sesekali mmg kena batuk 
kalu dah batuk tu signal tuk diserang Athma la 
kena pula batuk kering 
omak ai x tahan woooooo 
batuk, selsema sangat berkait ngan Athma 
itu je la yang kerap aku sakit 
yang teruk tu kadang2 3 4 bulan sekali 
selsema itu biasa la tiap2 minggu. eheheeh 
yang lain Alhamdulillah 
nak kata x pernah kena demam xmungkin kot 
tapi last attack aku pun dah lupa 
tapi aku jarang la nak kena demam than sakit kepala or sakit tekak tiba2 
kalu xlarat x bole bangun musti sebab Athma atau batuk kokol yang heavy 
walau apa pun kita muda-muda ni la nak beringat untuk hari tua 
kalu time muda ni makan xpantang 
kesihatan xjaga dah tua lagi macam2 menduga 
bila pikir takut kan 
Nauzubillah 






0 Kritikan: