BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jan 15, 2013

Diet untuk ibu menyusui.

Aku dalam dilema 
Nak menyusukan anak atau nak yang terbaik untuk badan sendiri 
 Ibu mestilah nak yang terbaik untuk anak 
tapi sebagai seorang istri pula pasti nak yang terbaik untuk si suami juga 



Aku baru lepas membaca beberapa tips "diet untuk ibu menyusui" 
rupa-rupanya ramai yang berdepan dengan dilema macam ku 
aku bercakap berdasarkan apa yang aku rasa dan lalui 
aku masih lagi menyusukan Tihani walau bukan 100% exclusive tapi adalah 80%,  
bila stok EBM xmencukupi baru aku topup dengan FM. 
di pejabat aku pam untuk stabilkan produktiviti susu 
adala 2 3 kali pam sehari 
walaupun hasil tetap x menunjukkan kemajuan tapi aku masih lagi pam asalkan ada. 
tetap syukur



Orang kata menyusu badan cepat kurus 
ye aku akui ada benar juga 
buktinya habis tempoh berpantang aku dpt semula figure semasa pra-kehamilan kedua tempoh hari 
bila Tihani 3 bulan turun lah dalam 1 kg. dan waktu tu ramai yang kata "wow u looks slim" 
ok terima kasih atas pujian. 
tapi aku tetap set kan di minda terus menyusu supaya lebih kurus.
Di samping anak dapat susu terbaik dari ladang. Alhamdulillah Tihani menuju ke 5 bulan masih BF. 
Tapi bila aku lihat semula diri setelah 5 bulan, aku jadi semakin takut 
sebab badan semakin tong drum, peha like gajah, punggong lebar dulang, muka besar pinggan !! 
Acaner tu ? bukan kah "ibu menyusu mudah kurus ?" 
Apa yang rasa, ibu menyusu cepat lapar. 
Aku makan on time bfast, lunch, hi tea and dinner. 
dulu dulu dulu aku xkisah jika xde hi tea dalam kehidupan harian. 
tapi sekarang sekarang sekarang aku terpaksa. sebab kalau xmakan maka lutut jadi ketar. 
Kalau aku mkn benda ringan tuk bfast maka sharp 12.00pm aku kena amik lunch, terdelay sikit menggelupur la perut ni. Tapi larat ke hari2 in bfast nak kena amik nasi/mee ? itu menggerunkan okeh !! 
dan hasilnya lemak tepu akn bertambah. uhhh. 
Bila see in my situation, aku gali dan kaji. Makan nasi goreng or roti bakar di pagi hari hasil pamping jam 10.00am hari2 tetap kuantiti yang sama = 3-4oz. 
so ada beza makan makanan berat or ringan bole tambahkan susu. Am i right ?    
Lebih baik aku selematkan diri dari terus mengumpul lemak tepu dgn hanya memakan roti.
Contoh terdekat : Kak long aku punya 4 orang anak, kesemua anak-anaknya menyusu badan, tapi kak long tetap gemuk 2 kali ganda dari sebelum kehamilan pertamanya dulu. Baka ? mungkin juga. 
Tapi itu semua buat aku makin ingin mencari-cari di mana silapnya.  


Aku willing nak menyusukan Tihani selama yang bole 
sebab aku akui byk sng nya dari susah. 
Bila malam xperlu bgn nak bancuh susu dan tunggu sampai anak hbs menyusu. 
Suakan kan aja tetek sambil baring kita pun bole tido sama. Nyaman dan sangat selesa. 
Tapi bila aku notice menyusu bdn buat aku kuat makan dan masih xdapat tahap kekurusan yang di ingini aku jadi query itu ini pulak. 
Sini xde "milk bosster" macam uolss di sana. Aku hanya bergantung pada Anmum Materna untuk membanyakkan susu selain dari terus makan dan makan dan makan. 
Minum air banyak untuk tambahkan susu, yes i do it. 
Tapi makin byk minum makin kuat pula ke toilet sampai peha melecet. Auchhhh. 


Aku dah cuba buka minda dengan makan makanan yang berkhasiat untuk teruskan penyusuan di samping menstabilkan berat badan. 
Lebihkan sayuran dan buahan. 
While kat sini mmg makan sayur hari2 pun.  
Dan aku cuba untuk hadkan pengambilan makanan asalkan tidak menjejaskan produktiviti susu untuk Tihani. Insyallah. 


Mesyusu badan menjadi lansing. Itu adalah REWARD okeh ... 


 


3 Kritikan:

MaR said...

ble menyuskan anak mmg kite otomatik kan sentiase lapar...makan mmg byk sgt...dlu i pon camtu gak....tapi begantung pada badan seseorg jugak :)...tapi mase i dulu tempoh 2 thn full bf Qaseh mmg badan susah nak naik wpon mkn byk...tapi once berhenti je bf, makan sikit je badan dah naik sbb tak reti nak kawal nafsu makan.heheheh...

smms said...

wah u 2 thn susukan qaseh. goodnya. ptt la selim youuuuu. tp i susu bdn cum nak naik cmne. ke perasaan je. hehehhe

smms said...

wah u 2 thn susukan qaseh. goodnya. ptt la selim youuuuu. tp i susu bdn cum nak naik cmne. ke perasaan je. hehehhe