BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dec 6, 2012

Sawan Tangis

Aku xnak lah kata anak aku ni kena sawan tangis 
takut pulak dengar kan 
Tapi patern anak-anak aku mmg suka menangis 
kata mak mertua turun dari papa nya
sebab papa nya kecik2 dulu kerja menangis je. 
Memang budak2 berbicara dengan tangisan kan, ok aku paham. 
nak susu nangis, bila sakit nangis, nak tido nangis. Bila dia sihat kenyang perut baru dia duk leka main sorang2. Itula anak nak membesar sampai la dia pandai cakap. 


       Aku ni suka bandingkan anak orang dengan anak aku. 
Kadang-kadang bila nengok anak orang senang nya tido, topok2 sambil tek tido then letak kat tilam lena ja, lama pulak tu. 
Alahai senang nya nak jaga anak orang !! 
Itu bahagian dia kan, bahagian kita lain pula. 
Qaira pula paternnya nak tido kalu xjerit kuat2 buat mak pak dia panic x sah. 
uhhh menduga sungguh !! 
Dalam pantang, aku rasa dia ok. xde la buat aku selalu panic. 
Lepas pantang baru mula nampak taring nya keluar. Ada 1 tahap tu 24jam menangis, diam bila tido je, terus rasa haih jadi macam Ahmad Albab pulak. 
Serius aku stress. Banyak dah p ustaz sana ustazah sini utk amik air ubat. Kita kena ikhtiar juga. Bila dah cuba air tu, baik lah kejap 2 3 hari then jadi semula. Sampai satu tahap aku jadi kuat mengeluh
Bila Qaira 2 umur bulan its getting better. Still menangis tapi tidak lah 24 jam, ada juga masa-masa dia ajak bermain. Normal macam bayi-bayi lain.
Sejak habis pantang kehidupan kami mmg di dalam kereta je, dari utara ke selatan ke timur. 1 negara pusing tuk mengisi peluang bercuti di Malaysia. 
Alhamdulillah bila dalam kereta Qaira tido sepanjang jalan, tapi ada-ada masa juga dia menangis sebab kepenatan time tu loncat-loncat la mama dalam kereta nak memujuk. haih kenangan sungguh !! 
 Satu habit Qaira ialah dia akan menangis spt di cubit2 bila nak tido xkira lah di mana pun berada. Kadang2 xtahu apa yang kurang nya.   
Di khalayak ramai mama dia dah xmalu nak goyang2 loncat2 supaya berhenti menangis dan tido. suara kuat pulak tu. 
Penyakit tu sampai la skang. Dah berubah negara pun masih cmtu juga. Jeritan tangisan dia bole buat kita panic dan hilang pertimbangan. 
Dah la susah nak tido, tido pulak sekejap sangat 20-30minit je. Ayam bertelor lagi lama kan ?
Tapi aku yakin makin besar nanti makin hilang la ragam nya tu. Moga2. cuma mohon kekuatan kami tuk hadapi nya. 
Mak aku kata budak-budak memang begitu, lain budak lain ragam. 
Fine aku terima dan tetap bersyukur, yang penting anak tu sihat. 


      


4 Kritikan:

MaR said...

hai seri...kenal tak?hehehe..

smms said...

hai mar, wah jumpa kat sini bole ikuti perkembangan uols nnti.

Dr Muhammad Akbar bin Abdullah said...


Sawan tangis memang mudah berlaku pada bayi antara usia 2 minggu ke 4 bulan. Ia kerap berlaku pada sebelah malam. Ada yang mengaitkan kejadian ini dengan gangguan makhluk halus. Namun dari segi perubatan, sawan tangis sebenarnya berlaku disebabkan oleh si kecil mengalami masalah penghadaman menyebabkan perut kembung, colic dan reflux asid. Tidak semua masalah ini memerlukan perhatian daripada doktor. Sebelum berjumpa dengan doktor, kita boleh cuba tips-tips rawatan sawan tangis ini dahulu seperti mengkhayalkan bayi dengan lagu atau bacaan Al-Quran, melakukan teknik pemanasan perut dan sebagainya.

Lin Ghazale said...

Anak kita sama. Susah tido. And bila dah tido tak lama. Plglama 30 min pastu terbgn nsngis pasal x puas tido. Nangis tu mmg bykkk sgt dr bertenang. Dr umur 2 minggu smpi la skrg 2 bulan. Still mcmtu.

Lama tak perangai tu nk hlg dr anak u? Sedih betul la