BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sep 9, 2009

Aku Fobia kepada Obesiti

Entri kali ni aku nak luahkan rasa hati skit ..
yang terlalu byk menghatui diri ni ..
sgt x soka bila terlalu byk pk nnti jadi stress ! tapi aku ni suka berpk n terbayang2 ..

ngok tajuk entri kat ats tu pun dah jelas kan ..
AKU FOBIA PADA OBESITI!

org kata bila time preggy gumuk xpe asalkan both sht (which is mama n baby sht)
mmg betul tapi lagi betul adalah time preggy kita kena amalkan pemakanan/diet yang seimbang supaya berat badan naik dgn seimbang setiap bulan dan both juga dijamin sht ..
kena amik makanan yang berkahasiat utk jaminan kesihatan bb ..
aku juga mencoba utk itu, aku x amalkan konsep bila preggy mkn utk 2 org means kena mkn dgn byk nya n hantam ja nak mkn pe ..
aku mkn ikut kemampuan utk perut aku ..
mengimbau kembali b4 pose dulu, for bfast just take roti n segelas susu anmum cuma sesekali bila terlalu lapar waktu pagi aku akan amik roti canai or nasi lemak or mihun goreng.. lunch aku akan amik nasi n mlm ikut selera kdg2 nasi kdg2 mihun sup/ketiow tomyam or kdg2 just take coco crunch n susu dutch lady ..
aku akui aku kena kerap mkn sbb perut akan cpt lpr kerna bb perlukan saluran utk dia juga .. aku mkn dlm kuantiti yg skit tapi kerap n akan aku selang selikan dgn kudap kudapan spt biskut n air susu ..
tapi berat bdn aku ttp naik mendadak exspecially bila bln ke 4 5 dan 6 .. every month naik average 2-3 kilo.. penah sekali naik sampai 3.5kg dan di tegur oleh doktor kerana tkt aku diserang diabetic !
mmg aku riso dan kurangkan mkn than turun naik 2kg ja ..
itu yang wat aku runsing skang dari b4 sampai kini aku dah 8 bulan preggy bert naik lebih dari 10 kilo ..
aku takot sgt tidak dpt berat yang ideal smula slepas delivar nnti .. kalo naik sampai 15-20 kilo leh turun ke dgn badan mcm aku ni ??????
cuma bulan pose ni ja p cek up hari tu turun 0.5kg maybe sbb berpose ..
aku da terbaca artikel "untuk ibu yang tidak mengalami morning sickness akn mudah menghadapi kenaikan berat badan yang mendadak" itu adalah golongan aku .. mmg diakui trimister pertama kandungan, aku begitu selera utk mkn kerna tiada mslh morning sickness, alhamdulillah .. sbb bagi mereka yang ada sampai bert bdn turun da pulak org yang bert xnaik2 n yang naik hanya tang perut ja tanpa menganggu part badan yang lain .. syok kan org cmtu xyah susah2 pk nak kurus .. huhhh !!!

aku ni mmg berngka bsr ngok la mama papa n adik beradik suma besar2 .. my sista lps delivar naik jugak bdn dia wpun b4 kahwin dia lah yang paling menjaga body .. tapi dia kes x kije so kurang aktiviti, aku akn kurus x sbb kije nak jaga bb nak jaga suami rumah dan sebagainya nnti ..huhuhu
xdpt bert ms anak dara pun xpela as long as leh lagi pakai kebaya n baju2 kurung moden aku yang berlmbk dlm almari tu .. kalu xmuat mmg sgtla dukacita nak bagi sape baju2 tuh .. bila renung2 nyesal lak wat baju ramping2 byk sgt tapi dulu xpk la kan akn gemuk dlm ms terdekat ni n akan jadi sebulat ini ..hahhaha
tu la aku kata bila byk sgt pk psl ni akan leh jadi stress tau! xmo pk tapi kdg2 terpk dgn sndrinya .. wpun aku tahu yang suami akn ttp sayang n cinta aku wlau fizikal ku berubah, insyaalah .. (itu yang pernah diungkap nya bila ku tanya, tapi kdg2 lelaki ni xleh nak caya cpt berubah hati !! nauzubillah)

ha cuba ngok artist2 ngadung brt naik kilo2 gak tapi pas pantang leh ja solid, yela sbb depa p slim world bagai kan duit byk aku ni xmungkin kesana utk buangkan duit kerna byk lagi benda nak setlekan ..paling tidak nak xnak kena usaha diet sndri degn pntg betol2 nnti ..isnyaallah

dah la xmo ckp dah psl ni pnt otak !!
tapi bagi uols yg tau produk pe yg bagus utk berpntg yang bole kurang2kan skit brt bdn tika pntang leh la btau aku ek .. aku ngah cari produk yang bagus tanpa kesan sampingan kalu kita stop dari gunakannya ..

Sekian dari aku yang beremosi skang !!! uwuauwuawuuauw





3 Kritikan:

Sweetie Pie said...

mnimpang dr tajuk entry...akk kwen bln bpe ek?da lpe dh..huhu...bln 11 thn lps kn?

smms said...

aah thn lepas 16/11/08.. awat ?

N.Q.R said...

ko bkn obesiti..ko peknen.. ko jgn risokan dir ko.. bdk dlm perut tu kalau kuar.. berat terlebih2..obesiti lagi bahaya..sian tau kat budak2