BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Aug 4, 2009

Saya Sayang PAPA !!!

Mood nak beremosional skit hari ni ..
tibe2 rasa rindu yang kuat pada papa saya iaitu Encik Mohamed bin Abd Rahaman .. Semalam sikin(my adik in law) btau papa x sehat xbgn kerna maybe demam sbb set suntikan kencing manis papa hilang .. so papa tidak menyuntik ubt kedlm bdnnya .. itu amat siyes kerna papa xleh miss utk suntik ubt itu nnti papa akan jatuh sakit .. jadi dgn bantuan sorang nurse kwn pd mama, papa dpt set suntikan yg baru tanpa perlu ke klinik .. mungkin papa tidak larat utk ke klinik dgn tanpa bantuan mama kerna mama berada di KL now da urusan lain .. Tapi mama pasti akn segera pulang jika papa masih tidak kebah dari demam nya ..

Papa mengidap kencing manis dlm mungkin 3 thn yg lalu .. Penyakit dikesan seleps papa mkn terlalu byk buah 'kuining' n terus kerap kencing n lemah .. papa terus di masukan ke wad kuantan kerna sah mengidap kencing manis ..
Tahun lepas sekali lagi papa terlantr di hosp kerna sbuk bekerja hingga lupa utk mkn ubt wajibnya n kurang berpantang dlm pemakanan sehingga gula telah masuk dlm darah yang akan menyebabkan stroke ..aku xsoka kalu papa sakit n masuk wad kerna nnti papa akan kelihatan sgt uzur tidak bermaya, kelihatan kurus tidak girang .. aku sgt takot !!

Aku bangga berbapa kan papa.. kerna papa sgt tabah n penyabar orgnya .. papa tidak suka meninggi suara pada mama apatah lagi pd anak2 .. dia lebih suka nasiht n menggunakan cara saikologi ..
itu lebih berkesan dari bertindak utk guna cara memukul ..
Tapi aku da sejarah bersama papa masa kecil dulu .. Kesah semasa aku berada di sekolah rendah.. sedang papa asyik n tekun membuat pengiraan buku kira2 bisnesnya guna culculator pd suatu ptg .. dan tika papa menoleh ke kiri sebentar utk mengambil nota nya yg lain aku dgn selambernya ambil culculator itu dn menekan 0 lalu off .. maka hilang suma total yg telah papa kira dgn payahnya .. dgn kuat papa memarahi aku dan tidak diduga satu tamparan hebat telah hinggap di pipi gebu ku ini ..terus aku berlari2 anak masuk ke bilik sambil menghempas pintu bilik tanda protes ! Papa biarkan aku berteleku di bilik shingga magrib tanpa sebarang pujukan .. tapi bila waktu dinner aku tidak bersama2 terus terdgr suara garau dari luar bilik "ai ada org boikot xmo mkn ka?, papa da beli anggur xde biji ni" aku masih hafal lagi dialog pujukan papa itu .. rupanya sblm magrib papa keluar mencari anggur tanpa biji utk aku .. papa tau kesukaan aku n cara memujukku .. hanya sekali itu la tamparan hinggap di pipi ku dan papa tidak pernah sesekali utk menaikkan tgn kepada ku lagi bkn kerna tidak mahu aku merajuk tapi kerna mmg sifat papa begitu ..mungkin pd hari tu papa mmg tgh dlm keadaan kalut utk siapkan kira2 nya dan bila terggu pasti papa berang kan ?.. tapi aku tidak pernah berdendam dgn papa kerna aku berhak terima suma itu .. Perkara baik lagi byk dari perkara buruk dari papa ku ..

Semasa alam persekolahan aku menjadi pelajr yang mewah berbelanja ..
selain dari belanja harian yg diberi mama setiap hari papa sering beri belanja mingguan jika papa balik dihujung mggu (papa akn balik seminggu sekali kerna tugas papa diluar KL) ..
Disekolah rendah belanja harian ku adalah rm1.20 utk sekolah ptg sekolah agama 50sen utk aku beli nasi lemak 30sen dah kuih ..Disekolah menengah juga begitu kdg2 papa akn beri rm50 utk belanja seminggu .. bila papa ada dirumah papa lebih suka hntr aku kesekolah n akan bersarapan di kedai nasi lemak kegemaran papa lorong depan sekolah aku tuh ..

Kemanjaan aku berlarutan sehingga aku belajar di Kolej ..sebelum dpt Eluan MARA papa beri aku belanja rm400 tanpa lewat setiap bulan .. dgn kos hidup di kuantan mmg sgt cukup pd masa itu sehingga kan hampir setiap bulan aku bershopping kasut di VINCCI or NOSE or ERSALI (time tu itu la jenama paling hapening utk student2 kan) or bershopping baju di PADINI or APPLEMINT dan yg paling sgt rajin adalah aku akn ke panggung wayang setiap mggu tanpa gagal or tibe sawan 2 3x seminggu .. hampir suma cite time tu aku x kan miss okeh !!
lepas berwayang aku kan ke bowling pula bersokan sambil berseronok .. bila duit semakin susut tanpa segan silu akan hubungi papa dgn pantasnya..bila hujung mgg kdg2 papa n mama dtg melawat aku justeru bawa aku ke Eng Hong or Parkson utk membeli brg keperluan aku spt Maggi, Milo, Biskut dan seangkatan dgnya .. Papa x lupa utk bawa beras utk kami msk di rumah bila perlu dan lauk pauk yg sedap2 mama mask utk aku dan kwn2 .. paling sonok bila udang galah juga ada ! nyummy ... Aku xpnh lupa suma jasa2 papa itu .. itu sbb aku sayang papa !

Kami bukan family kaya raya, tapi papa telah beri kesenangan pada kami sekeluarga .. papa tak pernah katakan tidak pd setiap permintaan istri dan juga anak2nya wpun permintaan itu lmbt di penuhi .. Kerna papa seorang yg rajin mencari rezeki, papa seorang yang x pernah pnt utk kerja siang mlm pagi ptg atau 24 jam ..
pnh bila tahap bizi melnda papa hanya akan balik rumah utk mandi dan mkn sj ..

Papa aku juga seorang yang kemas dan pndai bergaya .. aku akn diperli jika beli pakaian yang "cokia cokia" saje kerna bagi papa kerja pnt2 xkan beli baju ala kadar je .. papa orgnya berjenama juga .. bila aku dah kije pun kdg2 baju raya aku papa yg belikan .. tu sbb aku suka ikut papa n mama bila depa plan utk bershoping raya kerna aku bole menumpang sekaki ..huhuhu bila papa ke Levis utk beli seluar aku yakin pasti sehelai akn jadi milik ku jua .. kdg2 suara sumbang kuar dari mama " aik dah kije pun nak kecek kat papa jugak" hihihi tapi aku mmg muka tanpa malu kan ..
Aku juga ingt time aku nak p Africa utk meeting n ke London utk bercuti ..papa dgn baik hati beri rm3k utk wang saku aku kesana ..kerna aku mmg seorang yg tidak menyimpan .. aku dgn rs bersalah btau papa nnti bila aku punya duit akn aku kembalikan smula tapi sampai kapan ini msh wat xtau ja ..huhuhuhu papa juga phm xpnh minta sbb ngerti sgt perangai ank2nya ..

Jasa papa di bawa sehingga aku ke jinjang pelamin .. spt biasa tanpa serik aku khwin dgn tanpa simpanan juga .. aku cuma mengharpkan pertolongan family .. aku sgt terharu .. dari segi perbelanjaan aku serahkan sj pada akauntan terhebat mama tapi bankers terkemuka masih bertahan iaitu papa .. pada majlis itu selama 3 hari papa tidak dpt rehat secukupnya hanya dpt tido 4 jam sj kata papa .. papa sgt gagah mejaga lembu n kerbau yang tertambat di belakang umah tkt di curi org sebelum hari sembelihan itu .. papa hanya tido2 ayam sj .. mungkin papa gumbira sambut menantu n wat kenduri kerna rumah kami mmg dah lebih 12 thn xde kenduri besar2an spt majlis itu .. sekali lagi terima kasih papa dan juga family !!

Papa seorang yang pendiam n jarang bercakap ngan ank2nya tapi senanya papa selalu tanya perihal ank2nya pada mama di belakang kami ..
Kini umur papa sudah mencecah 61 tahun .. papa juga masih kerja keras urusakan Hasrinor Enterprise nya itu wpun telah diserahkan separuh pd adik lelaki ku tapi papa akn ttp turun padang utk menguruskannya ..Aku sgt bertuah punya papa yang aku miliki skang ..tidak terbalas jasa papa yang telah di curah padaku .. aku hanya mmpu berdoa supaya papa terus shat n gagah utk terus jalani hidup .. xde sape leh halang papa utk tidak lagi berkerja keras kerna itu matlamat papa akn terus kerja selagi mampu .. I LOVE U PAPA.. smuga tuhan pnjangkan umur papa ya .. jgn lupa suntik ubt wajib tu .. kami xmo papa sakit kerna kami sayang papa !!!




Ini gambar papa masa kami sama2 bercuti di melaka ..



Papa berbatik biru semasa hari perkhwinan adik ku june 09 yg lalu ..



0 Kritikan: