BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jan 11, 2012

Kawalan berat badan ketika mengandung

Ini la yang paling aku akan titik beratkan 
2nd pregnant ni 
sbb 1st dulu berat aku naik mendadak 
20kg! 
maklumla anak pertama, kena plak suami manja-manjakan nak makan apa semua dapat 
mmg menjadi-jadila seperti di pam-pam 
aku pregnant mmg makan berselara 
sbb alhamdulillah sihat xde loya or muntah-muntah 
so far yang kedua ni pun ok lagi 
but baru minggu keenam so no komen
biasanya loya akn tiba bila week 8 ke atas kan. 
harap-harap sihat cum dulu 
bila sihat tu makanya aku akan mkn apa aku mahu 
tanpa segan silu 
tapi tis time cum lain skit 
makan still slera tp xbole kuantiti banyak 
skit-skit je, hubs kata makan nasi xberbaloi skit sgt 
dah xbole masuk mcmno ?
jadi disebabkan aku mkn skit-skit aku jadi kerap lapar pulak 
2 jam sekali perut dah menggeletek 
aku tkt ini punca aku xbole nak kawal berat badan aku 
fine aku mkn skit-skit tapi aku mkn kerap 
kerap tu means if dah amik nasi time lunch, after 2jam aku lapar aku mkn biskut or buah or buat air ja. begitu la rutin nya 
aku ada terbaca di majalah PA & MA 
cara tuk kawal berat badan :
1- kurangkan makanan manis 
yang ni mmg aku cuba sedaya upaya, minum air manis bila betul2 nak je. dan aku nak bykkan mkn buah. makan buah pun kena ngok juga, elakkan rambutan, mata kucing sbb kandungan gula tinggi dalam buah tu. lebihkan jambu batu or epal. 


2- kurang atau elakkan makanan bergoreng & berlemak 
adoi part ni lemah gila 
sbb nak kurang bergoreng hbs aku nak mkn pe? 
nak sup hari2 mana lah berselera 
xde mee goreng ? bihun ketiow ? 
aiyooooo bole gila kot. hbs suma xleh mkn mmg meleleh je la air liur anak aku nanti. 


tu baru 2 lagi 2 aku x brapa ingt 
nnti kena buka buku balik 
tapi secara jujurnya nak avoid benda-benda tu aku xmampu kot 
tapi kalu belajar tuk kurang-kurang isnyaallah bole 
aku hrp2 sangat dpt control dan berat xla naik cum dulu 
max 12kg je ! 
boleh ke ? 



0 Kritikan: