BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Aug 12, 2010

Tips memasak di bulan puasa ? Apakah ? mari kita semak ...

Assalamualaikum 
hari ni lewat masuk kerna pagi tadi start engine kerete xleh start bateri kong rupanya 
terpaksa la menyelesaikan nya dulu baru sampai di ofis 
soal tu toksah risau itu hubby nya kerja 
sebagai istri harus risau n pikirkan apa menu untuk sahur dan berbuka ..haruskah ? 
hahahhaha 
Kalau bulan puasa ini aku lebih suka masak di rumah 
menu esok hari ini aku dah plan 
hubby pun dah berjangkit penyakit yang sama petang semalam dah tanya aku apa menu berbuka hari ni 
menu sahur pun dah siap tanya n order apa yang dia slera 
tapi xde la over sgt pun hubby request 
setakat papadom panas2, ikan masin n ayam goreng A1 apalah sgt kan 
tapi yang pnting pns xmo sejuk2 kembang tekak katanya 
apa yang penting kena bersahur kalu tidak x tahannnnnn 
kalu nak ikutkan aku mmg x sahur kata mengambil peluang berpuasa sambil berdiet 


Style aku lebih suka beli ikan/ayam/sayur siap untuk seminggu dua tuk di masak hari-hari 
bukan bulan pose pun aku mmg amal cum tu 
bukan apa nak p pasar tiap2 hari or tiap2 minggu alahai dengan beranak kecik ni ha nak bergendong selalu ke pasar adohai 
hubby bole p sorang tapi xharap sgt la ..hihi jgn marah naaa aygku 
tapi sayur tu mmg akan beli bila perlu or dah hbs 
kalu p psr tu aku akn cari sayur yang thn lama tidak layu cepat 
cth kobis, kcg panjang, buncis n beli la ulam-ulaman (kacang botol dan timun) bila sayur dah hbs jadikan ulam sebagai pengganti sayur pun ok apa 
itu kami la sbb kami xcerewet sgt bab mkn ni 
kalu msk 1 main dish 1 sayur dah ckup 
kdg2 je sampai 3 dish 
lepas balik pasar lak aku mmg dah siap2 basuh n siang suma ikan/ayam n masuk dlm plastik or tupperware tuk tahan lama
n bila nak guna kuarkan je n basuh sekali lagi bole masak sudah 
masa sgt jimat okeh 
semalam aku sampai umah 530 start masak kul 6 menu asam pedas ikan tenggiri n sayur campur kul 630 aku dah duk depan tv menghadap epilog syurga cinta start
tapi ikan mmg b4 p kije dah letak kat pintu peti bawah la
hubby kata syg mmg express 
tapi kalu ko balik kul 600 baru nak cari ikan nak siang bagai nak blend cili bawang bagai sempatkah ? or mmg sempat tapi agak kabut kan 
tu sbb aku mmg suka blend cili n bawang setiap hujung minggu 
bila nak msk secara emergency pun sng brg suma dah siap 
so kalu uols nk cpt try wat cm i wat 
xde kelam kabut sgt 


Haih hari ni plan nak msk ikan bawal sweet sour 
1 dish lagi pk ptg skit nanti





 

4 Kritikan:

intanz said...

telur dadar laaa.. buat BESAR PUNYA.. yg tebal tu.. sedap jugakkk...

Unknown said...

wah mantap la!!
ina time rajin je siap semua blend awal2

bab siang tu memang huby yg buat lepas beli dari pasar

hari ni ina nak masak daging ngan wantan je kut..

dah pegi bazar? ina tak pegi pun lagi..takut tak sempat balik msak lak

Unknown said...

same lah zai.. menu sahur ngan buka esok, harini dah plan.. lauk ptg yg uol plan tu tambah lg satu,telur dadar+mayonis.. alah cam resepi sheila rusli kat iklan tv tu.. mesti sodap..

smms said...

kak intanz : telur biasa tuk sahur sng kan ..

ina : ina xpe hubby jadi asst , i hubby tlng jg budak pun dah ok sbb i suka buat benda sndri ..

wau daging msk apa tu ?

lum p bazar pun lagi .. malas ..goreng je kuih kat umah ..
tapi biasala mula2 ni rajin lebih t dah lama beli je la xtau la kan ..hehhehe