BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Nov 19, 2014

Exam Week

Hai semua. 
Minggu si kakak QK exam. 
Anak yang exam mak yang panik lebih. 
Yes, walaupun baru kinder umur 5 tahun sesekali mmg kena tekan akan pentingnya exam tu. 
Budak-budak sekarang ramai yang dah pandai-pandai so nak xnak kena usaha lebih dan berdaya saing. 
Serius aku risau. 
Last saturday jumpa MIL dan sedara mara ada wedding. Mereka ajak jalan hari ahad nya. Tapi aku tolak alasan QK nak exam hari Isnin.. Suma cam cakap hamboii anak baru tadika umur 5 tahun je kot mcm nak amik UPSR pulak... Ya mak zaman skang mmg poyo skit.. ke aku je ? 
xkesah la kan.. janji anak aku xketinggalan. Ini pun dah rasa cam ohmai anak i ni up to date ke x. 

Aku start hantar QK school since umur dia nak masuk 4 tahun 
International pulak tu.. boleh ke dia berkemonukasi.. cmne nak shi shi cmne nak poo poo. 
Macam-macam pikir tapi terpaksa train bagi dia berdikari dan biasakan diri. 4 bulan juga dia di international tu.. so far shes survive.. xpernah pun xnak pergi sekolah. Boleh la speaking skit2. 
Balik ke Malaysia aku lah yang paling pening nak cari sekolah yang sesuai untuk dia. 
Yela kena nengok juga lokasi dan kewangan.. mampu ke idok.. tapi memang kinder kat Msia mahal kot. So aku pilih Smart Reader untuk kakak QK. 
Haf day sebab petang balik rumah ada maid masa tu. See petang ke malam time main2... cuma sesekali je time exam tu kena la belajar betul betul kan. 
Ahad tu memang 1 hari buat revision sama-sama. Walaupun teacher dah buat revision week last week. Tapi saje je nak bagi dia ingat.. itu pun main2 lupa sana sini.. Kena sabar wehh nak mengajar anak sendiri ni. Tapi syukur QK nak juga la belajar.. xde la malas sangat. cuma kena sesuai dengan mood. 
Semalam paper Math.. so  petang tu lps balik kerja  aku dah pesan jangan tido.. buat revision dulu. 
Sekali kul 6 lebih aku sibuk kat dapur ngok dia dah tido.. Aduiii stresss nyaaaa. 
Panik juga lah.. boleh ke jawab ni xbuat revision.. sekali bangun pagi selasa tu bila kejut. 
"Qaireena, hari ni exam math tau"
QK : Math senang jeeee.. 
Hamek ko !! anak ko ada conpiden mcm anak ahkak.. 
sakit jantung mak ni haaa. Bila tanya boleh jawab ke x.. semua nya boleh je dia tu.. xpe kita tgg result. 
Tapi SR ni midle year nya exam hari tu xde no no.. which is boleh nengok result setiap paper jela. 

Hari ni last paper... BI.. semalam petang sempat baca skit2.. 
ok la.. BI dia dah biasa hrp2 dia ok. 


Aku rasa zaman sekarang.. pembelajaran dah xboleh main main. Kalu boleh start dari awal buat lah persiapan. Sebab budak2 zaman skang bijak bijak. Aku sampai jadi takut boleh ke anak aku buat ni.. Sampai terpkir nak hantar Tuisyen ajar di rumah umur 5 tahun.. Tapi kena nasihat dengan En suami.. xyah nak mengarut sangat katanya. 
QK ada setahun lagi tuk lebih pandai membaca.. perbaiki mana yang kurang. Dengan harapan Darjah 1 nanti dia dah boleh baca dah boleh bersaing dengan budak budak lain. 
Mama akan sentiasa bantu kakak QK ya. 

Good luck. 






0 Kritikan: